협력적 자기조절(co-regulation)
Hadwin & Oshige(2011). Self-regulation, coregulation and socially shared regulation: exploring perspectives of social in self-regulated learning theroy.
Background/Context: Models of self-regulated learning (SRL) have increasingly acknowledged aspects of social context influence in its process; however, great diversity exists in the theoretical positioning of “social” in these models.
Purpose/Objective/Research Question/Focus of Study: The purpose of this review article is to introduce and contrast social aspects across three perspectives: self-regulated learning, coregulated learning, and socially shared regulation of learning.
Research Design: The kind of research design taken in this review paper is an analytic essay. The article contrasts self-regulated, coregulated, and socially shared regulation of learning in terms of theory, operational definition, and research approaches.
Data Collection and Analysis: Chapters and articles were collected through search engines (e.g., EBSCOhost, PsycINFO, PsycARTICLES, ERIC).
Findings/Results: Three different perspectives are summarized: self-regulation, coregulation, and socially shared regulation of learning.
Conclusions/Recommendations: In this article, we contrasted three different perspectives of social in each model, as well as research based on each model. In doing so, the article introduces a language for describing various bodies of work that strive to consider roles of individual and social context in the regulation of learning. We hope to provide a frame for considering multimethodological approaches to study SRL in future research.
Self-regulated learning (Zimmerman, 1989: 329)
“Students can be described as self-regulated to the degree that they are metacognitively, motivationally, and behaviorally active participants in their own learning process”
Co-regulated learning
"Transitional processes in a learner’s acquisition of SRL, during which members of a community share a common problem-solving plane, and SRL is gradually appropriated in response to and directed toward social and cultural contexts."
Socially shared regulation
"Processes by which multiple others regulate their collective activity. From this perspective, goals and standards are coconstructed, and the desired product is socially shared cognition."
관련연구: 척도개발
1) 임규연, 임지영, 김혜준(2017). 대학생용 협력적 자기조절 척도의 구성요인 탐색
-학습맥락에서 성공적인 학습성과를 위해 학습자들이 자신의 학습과정을 점검, 통제, 조절하는 과정이 필수적
(de Jong, Kollöffel, van der Meijden, Staarman, & Janssen, 2005)
-특히 협력학습 맥락에서 자기조절능력을 이해하는 협력적 자기조절, 합력학습의 목표와 과정을 팀구성원과 함께
공유하는 측면을 강조하는 사회적 조절에 대한 관심이 높아지는 추세
-Pintrich(2000): 사회인지모형(자기조절은 1단계-선견, 계획, 활성화, 2단계-모니터링, 3단계-통제, 4단계-반응 및 성찰로 이루어지며, 각 단계는 동기, 정서, 행동, 맥락적 영역에서 일어남)
2) DiDonato, N. (2013). Effective self- and co-regulation in collaborative learning groups: an analysis of how students regulate problem solving of authentic interdisciplinary tasks. Instructional Science, 41(1), 25-47.
3) Law, V., Ge, X., & Eseryel, D. (2016). The development of a self-regulation in a collaborative context scale. Technology, Knowledge and Learning, 21(2), 243-253
관련연구: 영향요인 & 관계
1) 안다영, 홍아정(2019). 대학생의 미래결과지향성이 학습몰입에 미치는 영향: 자기조절과 협력적 자기조절의 매개효과.
2) 서은희(2018). 러닝커뮤니티 참여 대학생의 특성이 러닝커뮤니티 효과에 미치는 영향 :협력적자기조절을 중심으로
3) 이지현, 임규연(2018). 팀 프로젝트기반학습에서 협력적 조절의 매개효과: 협력적 자기효능감, 공유정신모형, 만족도 간의 관계를 중심으로
4) 이한샘, 서은희(2018). 대학생의 의사소통능력, 협력적 자기조절능력, 학업성취도의 관계.
-적극적인 참여와 토론 중시하는 수업분위기 고려 시 의사소통능력은 기본적 역량
-의사소통은 개인적 차원을 넘어 사회적 맥락(물리적, 문화적, 사회심리학적, 시간적)의 영향을 받는 역량
-협력적 자기조절: 집단 맥락 속에서 개인의 자기조절 역량이 타인과의 상호작용을 통해 사회적으로 정교화되는 것, 개인뿐만 아니라 타인의 수행까지 조절하게 됨. 협업과정에서 개인의 자기조절능력이 어떻게 변화하는지 설명 가능
-의사소통역량(이석재 외, 2003), 협력적 자기조절척도(임규연 외, 2017), 학업성취도
5) 김소영(2018). 소셜미디어 활용 학습에서 대학생의 자기조절학습능력에 대한 협력적 자기조절과 협력적 효능감의 매개효과 및 조절효과
6) 길효정(2017). 협력적 학습활동에서의 예비유아교사의 정서지능, 협력적 자기효능감, 협력적 자기조절 간의 관계
7) 임규연, 박하나, 김시원(2015). 협력학습에서 학습자의 자기조절과 협력적 자기조절의 관계 : 집단 응집성의 조절효과를 중심으로
8) 노혜란, 최미나(2016). 대학생 학습공동체에서 구성원의 사고양식에 따른 만족도, 협력적 자기조절, 집단응집성 분석
9) 강명희, 강민정, 윤성혜(2017). 자유학기제에서의 협력적 체험학습 성과에 대한 학업적 자기조절, 몰입, 협력적 자기조절의 예측력 규명
10) 박미경, 박명숙(2017). 팀 학습 환경에서 개인의 심리적 임파워먼트가 과제성취도에 미치는 영향 : 협력적 자기조절의 매개효과
-심리적 임파워먼트: 자신의 역할에 대한 적극적 지향을 반영하는 개인의 심리적 상태(의미감meaning, 유능감competemce, 자기결정감self-determination, 영향력impact)
-x=심리적임파워먼트(Spreizer, 1995;오나연, 2013), y=과제성취도(Barzilai & Blau, 2014; 박하나, 2015), m=협력적자기조절(DiDonato, ; 박하나, 2015)
11) 임규연, 김시원, 김영주(2015). 협력학습 환경에서 메타인지적 자기조절, 정서조절과 성취도 간의 관계: 협력적 자기조절과 협력적 자기효능감의 조절효과
-협력학습에서 협력적 자기효능감의 중요
-협력적 자기효능감(collective efficacy) (Alavi & McCormick, 2008)