본문 바로가기

article

고등교육에서 피드백추구

Leenknecht et al(2019). Feedback seeking behaviour in higher educaion: the association with students' goal orientation and deep learning approach. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(7), 1069-1078. 

 

To make sure that feedback fulfils its aspirations, students’ active role in feedback should be acknowledged in higher education: It is students’ uptake of feedback that determines its effectiveness. In this study, feedback seeking behaviour of students is introduced in order to enrich our knowledge about students’ active role in feedback. Goal orientation was studied as antecedent of feedback seeking behaviour, and students’ deep learning approach as a mediating factor. Results indicated that students use both monitoring and inquiry strategies of feedback seeking, but they preferred monitoring. The association between feedback seeking behaviour and goal orientation was stronger for mastery goals than for performance goals. The preference for monitoring is stronger for students with more performance goal orientation. Deep learning approach was found to be a mediator in the relationship between goal orientation and feedback seeking behaviour. It can be concluded that students with the goal to learn from the activity will use more deep learning strategies and will seek more feedback, both in an active and passive way. This effect is less present for students with performance goals.

 

Keywords: Feedback seeking behaviourgoal orientationdeep learning

 

초록

피드백의 효과를 결정하는 것은 학생들의 활용(uptake)임. 

학생들의 활용으로 피드백추구행동(feedback-seeking behaviour)을 소개함. 

성취목표지향성은 피드백추구행동의 예측요인으로, Deep learning approach은 매개요인으로 설정

분석결과, 

학생들은 피드백추구의 monitoring(수동적)과 inquiry(능동적) 전략을 모두 사용하나, monitoring을 더 선호함. 

피드백추구행동과 성취목표지향성은 수행목표보다 숙달목표와 더 강력한 관계를 보임. 

높은 수행목표를 가진 학생들과 모니터링선호의 관계가 강력함. 

Deep learning approach은 성취목표지향성과 피드백추구행동의 관계를 매개하는 것으로 나타남. 

=> 학습하고자 하는 학생은 Deep learning approach을 더 많이 사용하고, 피드백(능동적 + 수동적)을 더 추구할 것으로 해석 가능

=> 수행목표를 가진 학생은 그 효과가 낮게 나타남. 

 

목차

1. Student's active role in feedback 

  피드백은 학생 학습향상의 강력한 도구

  피드백의 효과는 피드백에 대한 학생의 interpretations과 perceptions에 달려 있음

  학생은 수동적이 아니라 적극적인 피드백주체 -> 피드백리터러시(Carless & Boud, 2018) 중요 

  피드백과정과 피드백리터러시에서 학생의 적극적인 활동에 대한 insight 얻기 위해 피드백추구행동 소개 

  

  피드백추구행동이란 자신의 성취수준에 관한 정보를 찾고, 그것을 해석하고, 자신의 목표에 도달하기 위해 활용하는 것으로 정의.

  피드백추구전략: (1)직접적으로 요청하는 전략(=inquiry), (2)자신을 둘러싼 환경에서 정보를 관찰하고 탐색하는 전략(=monitoring)

 

2. Method

  1) 연구대상: 같은 강의를 듣는 대학생(80명), feedback-friendly culture

  *feedback-friendly culture: (1) formal & informal 피드백의 균형, (2)피드백에 대한 긍정적 성향, (3)지속적인 학습과 발달에 초점

  *강의: 지식중심의 강의수업으로 프로젝트기반 과제가 주어짐

 2) 연구절차: 8주동안 소그룹(3개유형: 5명씩, 3명씩, 4명씩)  활동수행 , 7주차에 설문조사(오프라인 & 온라인) 실시

 3) 조사도구

  -피드백추구행동(Williams & Johnson, 2000): monitoring(5문항), inquiry(6문항)

  -성취목표지향(Elliot & McGregor, 2001)

  -Deep learning approach(Biggs et al, 2001)

 4) 분석방법: Baron & Kenny(1986)

 

3. Resutls

4. Discussion 

 

출처: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02602938.2019.1571161?journalCode=caeh20