본문 바로가기

article

교실환경에서의 형성평가와 총괄평가

출처: Dixson, D., & Worrell, F. C. (2016). Formative and summative assessment in the classroom. Theroy Into Practice, 55, 153-159

 

Two tools that teachers commonly use to assess student learning and knowledge 

1) formative assessment (형성평가) : gathering data for improving student learning

2) summative assessment (총괄평가) : assess about how much a student knows or has retained at the completion of a learning sequence 

 

characteristic formative summative
평가목적 to improve teaching and learning
to diagnose studnet difficulties
evaluation of learning outcomes
placement, promotion decisions
방식 usually informal usually formal
시기 ongoing, before and during instruction cumulative, after instruction
개발자 classroom teachers to test publishers classroom teachers to test publishers
부담수준 low-stakes high-stakes
심리측정학적 강건성 low to high moderate to high
주요 초점 what is working
what needs to be improved
how can it be improved
does student understand the material
is the student prepared for next level of activity

예시 observations
homeowkr
question and answer sessions
self-evaluations
reflections on performance
curriculum-based measures
projects
performance assessments
porfolios
papers
in-class examinations
state and national tests

 

Formative assessment (형성평가)

 

1) 정의

-(Wiggins, 1998)  The aim of [formative] assessment is primarily ot educate and improve student performance, not merely ot audit it. 

-(Black & Wiliam, 2020) activities undertaken by teachers- and by their students in assessing temselves- that provide information to be used as feedback to modify teaching and learning activities 

-encompassess a whole host of tools that provide feedback to teachers or students to help students learn more effectively 학생의 학습을 더 효과적으로 도와두기 위해 교사와 학생에게 피드백을 제공하는 모든 종류의 평가도구를 아우름  

 

2) 기능 

-providing and ongoing source of information to teachers about current student understanding  학생의 현재 이해상태에 대한 실시간 정보를 교사에게 제공함. 

-교사와 학생에게 ①what the earning goal is, ②where the students are in relation to that learning goal, ③what can be done to improve subsequent performace에 대한 정보 제공  

 

3) 활용

-teachers adjust instruction to maximize student learning  교사는 학생의 이해를 최대화하기 위해 교수 조정 

-use to develop interventions to improve student learning  학습향상을 위한 개입을 개발하는데 사용 

-형성평가 결과를 점수에 반영할 수 있으나 최종 성적의 요소로는 잘 쓰지 않음 . 

 

4) 형태 (forms)

 -spontaneous: 수업중 학생의 보디랭귀지나 질문을 통한 학생의 오개념(misunderstanding) 파악, 학생에게 개념 예시 제공 요청, 수업 중 질의 응답 -> 학생의 실시간 학습상황에 대한 정보 제공  -②planned (Cook, 2009): 퀴즈, 숙제 등 학생의 성장을 측정하기 위한 과업 

 

5) 교실환경에서 형성평가 예시 

 -phonemic awareess

 -exit ticket 

 

 

Summative assessment 총괄평가 

 

1) 정의 

 -(National research council): cumulative assessments... that intend to capture what a student has learned, or the quality of the learning, and judge performance against some standards. 

 -generally high-stakes assessments and used to get a fianl assessment of how much learning has taken place 

 

2) 활용 

 -almost always graded

 -determingin a student's level of success or proficiency at a particular time 

 -determine eligibility for special programs 

 

3) 특징 

 -학생의 개념적 이해를 표현할 기회를 줄 뿐 아니라 새로운 상황이나 새로운 현상을 설명하기 위해 그들의 이해를 적용하기 위해 비판적으로 생각할 기회를 제공해야함 

 

4) 교실환경에서 총괄평가 예시 

 - 국가 수준, 시도수준의 시험  -선다형, 확장형 문항 등 -수행기반 평가: product assessments, performance assessments, process-focused assessment 

 

 

최근 형성평가와 총괄평가에서 보이는 특징

-형성평가의 사용 증가는 교사가 개발한 형성평가보다 심리측정학적으로 더 강건한 점수를 산출하는 형성평가 개발자들을 양산함. 

-총괄평가 시스템은 interim assessments(총괄평가 준비를 위한 교수를 위한 자료로 사용할 수 있는 데이터 제공) 포함

-형성평가와 총과평가는 평가 결과 사용 방식에서 차이가 있지만, 형성평가 목적으로 개발된 평가도 총괄평가 목적으로 사용될 수 있으며, 반대경우도 가능함. 

-학생과 교사의 책무성뿐 아니라 검사에 대한 관심이 증가하면서 형성평가와 총괄평가의 고부담/저부담 구분이 모호해짐. 

 

 

결국, 중요한 점은..... 교사가 평가의 목적과 평가 사용 계획을 잘 이해하여 그 목표를 달성할 수 있는 최선의 도구를 선택하는 것

즉,,,, 교사의 평가전문성이 중요함...