출처: Dixson, D., & Worrell, F. C. (2016). Formative and summative assessment in the classroom. Theroy Into Practice, 55, 153-159
Two tools that teachers commonly use to assess student learning and knowledge
1) formative assessment (형성평가) : gathering data for improving student learning
2) summative assessment (총괄평가) : assess about how much a student knows or has retained at the completion of a learning sequence
characteristic | formative | summative |
평가목적 | to improve teaching and learning to diagnose studnet difficulties |
evaluation of learning outcomes placement, promotion decisions |
방식 | usually informal | usually formal |
시기 | ongoing, before and during instruction | cumulative, after instruction |
개발자 | classroom teachers to test publishers | classroom teachers to test publishers |
부담수준 | low-stakes | high-stakes |
심리측정학적 강건성 | low to high | moderate to high |
주요 초점 | what is working what needs to be improved how can it be improved |
does student understand the material is the student prepared for next level of activity |
예시 | observations homeowkr question and answer sessions self-evaluations reflections on performance curriculum-based measures |
projects performance assessments porfolios papers in-class examinations state and national tests |
Formative assessment (형성평가)
1) 정의
-(Wiggins, 1998) The aim of [formative] assessment is primarily ot educate and improve student performance, not merely ot audit it.
-(Black & Wiliam, 2020) activities undertaken by teachers- and by their students in assessing temselves- that provide information to be used as feedback to modify teaching and learning activities
-encompassess a whole host of tools that provide feedback to teachers or students to help students learn more effectively 학생의 학습을 더 효과적으로 도와두기 위해 교사와 학생에게 피드백을 제공하는 모든 종류의 평가도구를 아우름
2) 기능
-providing and ongoing source of information to teachers about current student understanding 학생의 현재 이해상태에 대한 실시간 정보를 교사에게 제공함.
-교사와 학생에게 ①what the earning goal is, ②where the students are in relation to that learning goal, ③what can be done to improve subsequent performace에 대한 정보 제공
3) 활용
-teachers adjust instruction to maximize student learning 교사는 학생의 이해를 최대화하기 위해 교수 조정
-use to develop interventions to improve student learning 학습향상을 위한 개입을 개발하는데 사용
-형성평가 결과를 점수에 반영할 수 있으나 최종 성적의 요소로는 잘 쓰지 않음 .
4) 형태 (forms)
-①spontaneous: 수업중 학생의 보디랭귀지나 질문을 통한 학생의 오개념(misunderstanding) 파악, 학생에게 개념 예시 제공 요청, 수업 중 질의 응답 -> 학생의 실시간 학습상황에 대한 정보 제공 -②planned (Cook, 2009): 퀴즈, 숙제 등 학생의 성장을 측정하기 위한 과업
5) 교실환경에서 형성평가 예시
-phonemic awareess
-exit ticket
Summative assessment 총괄평가
1) 정의
-(National research council): cumulative assessments... that intend to capture what a student has learned, or the quality of the learning, and judge performance against some standards.
-generally high-stakes assessments and used to get a fianl assessment of how much learning has taken place
2) 활용
-almost always graded
-determingin a student's level of success or proficiency at a particular time
-determine eligibility for special programs
3) 특징
-학생의 개념적 이해를 표현할 기회를 줄 뿐 아니라 새로운 상황이나 새로운 현상을 설명하기 위해 그들의 이해를 적용하기 위해 비판적으로 생각할 기회를 제공해야함
4) 교실환경에서 총괄평가 예시
- 국가 수준, 시도수준의 시험 -선다형, 확장형 문항 등 -수행기반 평가: product assessments, performance assessments, process-focused assessment
최근 형성평가와 총괄평가에서 보이는 특징
-형성평가의 사용 증가는 교사가 개발한 형성평가보다 심리측정학적으로 더 강건한 점수를 산출하는 형성평가 개발자들을 양산함.
-총괄평가 시스템은 interim assessments(총괄평가 준비를 위한 교수를 위한 자료로 사용할 수 있는 데이터 제공) 포함
-형성평가와 총과평가는 평가 결과 사용 방식에서 차이가 있지만, 형성평가 목적으로 개발된 평가도 총괄평가 목적으로 사용될 수 있으며, 반대경우도 가능함.
-학생과 교사의 책무성뿐 아니라 검사에 대한 관심이 증가하면서 형성평가와 총괄평가의 고부담/저부담 구분이 모호해짐.
결국, 중요한 점은..... 교사가 평가의 목적과 평가 사용 계획을 잘 이해하여 그 목표를 달성할 수 있는 최선의 도구를 선택하는 것
즉,,,, 교사의 평가전문성이 중요함...
'article' 카테고리의 다른 글
Anchoring vignettes (앵커링 비네트) (0) | 2021.01.06 |
---|---|
교수학습 국제조사(Teaching and Learning International Survey) (0) | 2021.01.06 |
Washback effect (0) | 2020.09.15 |
자기조절학습과 관련된 6가지 모형 분석 (0) | 2020.09.15 |
소셜 미디어에 연애 포스팅: 관계보호 동기 (0) | 2020.06.10 |